lördag 3 december 2011

Blåshål

Jag blir så rörd av er som lämnar kommentarer hos mig. Utan er skulle jag inte känna mig lika stark!
Tack för att ni finns, råden ni ger mig och stöttningen jag får!

Har läst ut boken "Snälla mamma...". Tyckte att det var lite för mycket fokus på analysering om varför huvudpersonen blev alkoholist, men annars var den läsvärd.
Jag tror inte själv att man blir alkoholist av en specifik anledning. Jag tror att man är född med sjukdomen.
Det trodde jag inte förut.

Mitt hus är som ett blåshål. Det drar från vartenda fönster. Tur att det inte är lika kallt ute som förra året. Min hyresvärd var här i somras med tätningslister, men det satt redan i alla fönster.
Huset är gammalt, är väl därför det drar.
Vardagsrummet är dock varmt och mysigt, så här sitter jag och hundarna.
Funderar ofta på ett annat boende.
Det börjar bli för dyrt för mig att bo här.

Natti, natti mina rara!
Kram

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej

Jag vet inte om jag håller med dig om att det är en sjukdom från början. Alla människor födds nog med den här genen som skulle kunna göra oss beroende. Sen finns det ju massor av olika saker man kan bli beroende av. Från person till person så beror det nog mycket på vad man har omkring sig. Var man växer upp med, vad man blir påverkad av.

Nu några år har ju datoranvändandet varit väldigt stort och det har fött beroende hos många unga. Dator och spelberoende. Andra hamnar i shoppingberoende, spelberoende m.m. Det finns massor av olika beroenden. Personen blir fanatisk på en sak, det blir en fix idee. Man fastnar alltså i den, man kan knappt sluta tänka på den.

Och mycket av att man först börjar är ju tillgången. Och tillgång har det väl alltid varit på alkohol. Det görs reklam överallt. Överallt ska spriten finnas med. Det har gjorts till något fint " i det finna rummet", människor luras i fällan på detta sätt. Det är väl lika med spel. Mycket lockande reklam. Lika med shopping. Många människor förstör sina liv just i dessa beroenden.

Jag tror inte det är en sjukdom. Vi födds med genen som skulle kunna lura oss till ett beroende. Och någon mer än jag borde ju känna till det!?